KUTATÁS
CSAPAT
DISSZEMINÁCIÓ
PARTNEREK

Disszemináció

Publikációk

Közlés alatt

Epstein, B. & Marton, K. (under review). Interactions among working memory, inhibitory
control, and attention during the preschool and school-age years across the language
continuum. Developmental Review (Q1)

Feinstein, S. & Marton, K. (under review). Factors Influencing Bilingual Vocabulary
Outcomes: Bilingual Experience, Language Pairs, Scoring. International Journal of Bilingual
Education and Bilingualism (Q1)

Szöllősi, I., Fenyvesi, E., Yang, S.Y., & Marton, K. (under review). Verbal and nonverbal
cognitive control functions in post-stroke nonfluent aphasia. Aphasiology (D1)

 

 

2024

Balázs, A., Lakatos, K., Harmati-Pap, V., Tóth, I., Kas, B. (2024). The influence of
temperament and perinatal factors on language development: a longitudinal study. Frontiers
in Psychology, 15. (Q2)

Harmati-Pap, V., Vadász, N., Tóth, I., Kas, B. (2024). Patterns of lexical and syntactic
adjustment in early infant-directed speech related to language development in Hungarian.
Clinical Linguistics & Phonetics, 1-29. (Q1)

Marton, K. (2024) Cognitive Control along the Language Continuum. Cambridge University
Press, Cambridge, UK.

Marton, K., Shafer, V. (2024). Bilingual Language Processing and Interference Control from
an Integrated Perspective. In. M. Goral & A. Lerman (Eds.). Advances in the Neurolinguistic
Study of Multilingual and Monolingual Adults, (pp. 7-19). Routledge, Taylor & Francis
Group.

Mero-Piedra, A. L., Pesthy, O., & Marton, K. (2024). Effects of a physical education
intervention on attention and inhibitory control in Ecuadorian children with intellectual
disabilities. Journal of Intellectual Disabilities, 28 (10); 261-274. (Q2)

2023

Varga, Á., & Marton, K. (2023). Kontrollált Zenei Folyamatok. In a Művészetpedagógia múltja és jelene – reformpedagógia, életreform, gyermekkultúra (pp. 176–194). 

Marton, K. & Shafer, V. (2023). Bilingual Language Processing and Interference Control from an Integrated Perspective. In. M. Goral & A. Lerman (Eds.). Advances in the Neurolinguistic Study of Multilingual and Monolingual Adults. Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781003330318

Eichorn, N., Hall, J. L., & Marton, K. (2023). Complex working memory in adults with and without stuttering disorders: Performance patterns and predictive relationships, Journal of Fluency Disorders, 77, https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2023.105993

Mero-Piedra, A. L.,  Pesthy, O., & Marton, K. (2023). Effects of a physical education intervention on attention and inhibitory control in Ecuadorian children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities,

https://doi.org/10.1177/17446295231189018

Gehebe, T., Wadhera, D., & Marton, K. (2023). Interactions between bilingual language proficiency and exposure: Comparing subjective and objective measures across modalities in bilingual young adults. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 26 (7), 845-860. https://doi.org/10.1080/13670050.2022.2125285

Fortunato-Tavares, T., Schwartz, R.G., Furquim de Andrade, C.R., Houston, D., & Marton, K. (2023). Os efeitos prosodicos na compreensao de frases variam de acordo com a idade ? CODAS 35 (2), e20210062, 12 p.

Waldman DeLuca, Z., Schwartz, R.G., Marton, K., Houston, D., Ying, E., Steinman, S., Drakopoulou, G. (2023). The Effect of Sentence Length on Question Comprehension in Children with Cochlear Implants. Cochlear Implants International, 24 (1), 14-26. https://doi.org/10.1080/14670100.2022.2136591

Fortunato-Tavares, T.; Schwartz, R.G.; Marton, K.; Houston, D.; Furquim de Andrade, C.R. (2023) Are Prosodic Effects on Sentence Comprehension Dependent Only on Age? CoDAS, 35 (2), 2317-1782 https://doi.org/10.1590/2317-1782/20212021062 

Varga, Á. (2023) Zenei tevékenységek hatása a kognitív kontroll folyamatokra. Doktori

disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Neveléstudományi Doktori Iskola,
Budapest. Leadás: 2022. Védés, majd megjelenés: 2023.

Varga, Á., Keő, B. (2023). Terápiás lehetőségek a zenepedagógiában. A művészet ereje –
kifejezés, alkotás, gyógyítás, kognitív és érzelmi fejlesztés. A VI. Művészetpedagógiai
Konferencia konferenciakötete.

 

2022

Lukács, Á., Rácz, P., & Kas, B. (2022). Tankönyvi szövegek nyelvi feldolgozhatóságának mutatói és vizsgálati módszerei. Magyar Pedagógia, 122(2), 65-88.

Pintye, M. S., & Kas, B. (2022). Preschool linguistic indicators of elementary reading achievement. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 125-147.

Varga, Á., & Marton, K. (2022). How does music help to improve cognitive control? In A művészetpedagógia múltja és jelene – reformpedagógia, életreform, gyermekkultúra. (pp. 61–65).

Varga, Á., Marton, K., Jakab, Z., & Láng, S. (2022b). The Influence of Musical Activities on Cognitive Control Mechanisms: Overview and empirical findings. In: Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy (pp. 166–189). 10(3), 166–189.

Szöllősi I. & Marton K. (2022). A kognitív kontroll-folyamatok vizsgálata post-stroke nonfluens afáziában. Rehabilitáció, 32 (1-2), 25-33

Konferenciaelőadások

2024
Babarczy A., Kas B. (2024). A korai kognitív rugalmasság nem jósolja be a későbbi nyelvi
fejlődést. “Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig” Konferencia, Budapest, 2024. február 22.

Balázs A., Harmati-Pap V., Kas B., Tóth I., Lakatos K. (2024) A dajkanyelv és a gyermek
temperamentumának összefüggései, hatásuk a nyelvfejlődésre. “Nyelvfejlődés
csecsemőkortól kamaszkorig” konferencia, Budapest, 2024. február 22.

Drakopoulou, Marton, K., Chondrogianni, V., Schwartz, R.G. (2024). Comprehension and
Production of Contrastive Reference in Autism. Symposium on Research in Child Language
Disorders, Madison, WI.

Harmati-Pap V., Kas B., Vadász N., Tóth I. (2024) A gyerekekhez szóló anyai beszéd lexikai és
morfoszintaktikai varianciája és háttértényezői. “Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig” konferencia, Budapest, 2024. február 22.

Harmati-Pap, V., Balázs, A., Lakatos, K., Tóth, I., Vadász, N. & Kas, B. (2024). Patterns of
Maternal Infant Directed Speech related to Infants' Sex, Temperament and Language Skills. In: BCCCD 2024. Budapest CEU Conference on Cognitive Development : Program and
Abstracts. Budapest, Hungary: Central European University (CEU) (2024) 202 p. p. 1

Kas, B., Rohár, A. & Marton, K. (2024). May learning and social-behavioral difficulties be
signs of undiagnosed language disorders? Poster presentation at the XVIth International
Congress for the Study of Child Language, July 15-19, 2024 | Prague, Czech Republic

Kas B. (2024). Fel nem ismert nyelvi zavarok a beilleszkedési, tanulási és magatartási
nehézségek mögött. Gyógytea előadássorozat, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar,
2024. május 23.

Lukács, Á., Kas, B., Pajkossy, P. (2024) Distinguishing typical and atypical acquisition in
Hungarian with a new norm-based language test. Poster presentation at the XVIth
International Congress for the Study of Child Language, July 15-19, 2024 | Prague, Czech
Republic

Lukács Á., Kas B., Pajkossy P. (2024). .Atipikus és tipikus nyelvi fejlődés elkülönítése a
magyar nyelvben: egy új, norma-alapú nyelvi teszt első tapasztalatai. “Nyelvfejlődés
csecsemőkortól kamaszkorig” konferencia, Budapest, 2024. február 22.

Murányi S., Harmati-Pap V., Kas B., Kohári A. (2024). Különböző beszélői stratégiák a
dajkanyelvi narratív elemekben. “Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig” konferencia,
Budapest, 2024. február 22.

Rohár, A. (2024. febr.). “Kétnyelvű nyelvi eltérést mutató gyermekek kognitív kontroll
funkcióinak differenciáldiagnosztikai implikációi” XV. Taní-tani Konferencia, Miskolc

Rohár A. (2024. márc.). “Kezdődhet a FELESELŐzés” Logopédia Európai Napja, online
rendezvény

Rohár A. (2024. máj.) “Feleselő Plusz, Komplex nyelvi fejlesztést támogató kiadvány” Mályi
Nóra-díjátadó, Budapest

 

2023

Campanelli, L., Marton, K., Hale, J., Van Dyke, J. (2023, nov.). How Memory Retrieval and
Prediction Shape Sentence Processing. Annual Convention of the American Speech,
Language, Hearing Association, Boston, MA.

Pazuelo, L., Marton, K. (2023. okt.). “Cognitive stability and flexibility in bilingual older adults.” Bilingualism Matters, Columbia, SC.

Ray, J., Campanelli, L., Marton, K. (2023 nov). The Bilingual Advantage in Children Across a Continuum of Proficiency. Annual Convention of the American Speech, Language,
Hearing Association, Boston, MA.

Rohár A. (2023. okt.). Kezdődhet a FELESELŐzés; – avagy a komplex nyelvi fejlesztés helye,
szerepe és egy megvalósulási formája az óvodai környezetben” Evangélikus Pedagógiai-
szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet

Szöllősi, I., Fenyvesi, E., Marton, K. (2023 okt.). “Verbal and nonverbal cognitive control in

nonfluent aphasia.” Academy of Aphasia, Reading, UK

Varga, Á. (2023). September: „Self improvement with the power of music” – 3 alkalomból
álló angol nyelvű workshop sorozat. Norwegian Academy of Music, Department of Music
Therapy, Oslo, 2023.09.22-10.03.

Varga, Á. (2023). Október: „Musik und Therapie”;„How can music influence cognitive
control” Német és angol nyelvű workshopok az egyetem hallgatóinak. Carl von Ossietzky
University Oldenburg, School of Linguistics and Cultural Studies, Department of Music.
2023.10.22-31

Varga, Á. (2023). November 27: “A zeneterápia jótékony hatásai” Duna TV, Almárium c.
adás, 24:17-től a felvételen.

Varga, Á. (2023). Szeptember-(2024) Június: “JÁTSSZUNK ZENÉT!” – interaktív
tudománynépszerűsítő előadások az ország 10 különböző helyszínén (többek között Gyál,
Tiszaújváros, Cegléd, Siófok, Vác, Balassagyarmat, Sümeg, Zánka, Budapest) a Hangszert a kézbe! Országjáró Könnyűzenei Játéktér és Ismeretterjesztő Sorozat keretében.

Harmati-Pap, V., Vadász, N., Tóth, I. & Kas, B. (2023). Links between lexical and syntactic reduction in infant-directed speech and early language development. Congress of the International Clinical Phonetics and Linguistics Association (ICPLA), Salzburg, Austria, 4-7th July 2023

Kas B. (2023) A korai nyelvfejlődés mérhető dimenziói: eltérések és összefüggések. Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete Országos Szakmai Konferencia, Mór, 2023. jún. 28-30.

Varga Ágnes, Keő Barbara: Terápiás lehetőségek a zenepedagógiában. In: A művészet ereje – Kifejezés, alkotás, gyógyítás, kognitív és érzelmi fejlesztés. VI. Művészetpedagógiai Konferencia. 2023.06.15. 6. MŰVÉSZETPEDAGÓGIAI KONFERENCIA 2023. (elte.hu)

Feinstein, S. & Marton K. (2023). Factors influencing bilingual vocabulary outcomes:Bilingual experience, language pairs, scoring. International Symposium of Bilingualism (ISB 14).

 

2022

Vig J., Mészáros A. és Kas B.: Az evidencia-alapú szemlélet irányelvei. In: Logopédiai Protokollok. A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége online konferenciája 2022. 11. 26. 

http://mlszsz.hu/files/konferencia/2022/MLSZSZ_oszi_konferencia_absztrakt.pdf 

Kas B.: A nyelvi zavarok egységes protokollja felé I. Szűrés és állapotmegismerés. In: Logopédiai Protokollok. A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége online konferenciája 2022. 11. 26. 

http://mlszsz.hu/files/konferencia/2022/MLSZSZ_oszi_konferencia_absztrakt.pdf 

Sósné Pintye Mária: A nyelvi zavarok egységes protokollja felé II. Prevenció és intervenció. In: Logopédiai Protokollok. A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége online konferenciája 2022. 11. 26. 

http://mlszsz.hu/files/konferencia/2022/MLSZSZ_oszi_konferencia_absztrakt.pdf 

Sósné Pintye Mária: Mozogni-beszélni-gondolkodni – A koragyermekkori logopédiai intervenció a szakszolgálati munkában. In: Küzdőpályán – Korai fejlesztés a logopédiában. A Demosztenész Egyesület konferenciája 2022. 12. 09. https://demoszthenesz.hu/esemenyek/kuzdopalyan-korai-fejlesztes-a-logopediaban-c-konferencia/   

Szöllősi, I. & Marton, K. (2022). Impaired attentional control in individuals with severe and mild non-fluent aphasia – independent from the effects of stroke. 11th ESLA Congress of Speech and Language Therapy: New frontiers in speech and language therapy: advancing practice, research and education, p. 19.

Egyéb aktivitások

2022. szept. 31.JÁTSSZUNK ZENÉT! workshop a Kutatók Éjszakáján.
https://app.kutatokejszakaja.hu/esemenyek/elte-barczi-gusztav-gyogypedagogiai-kar/jatsszunk-
zenet?fbclid=IwAR3tFnkRAe8KDIHfhjFYM1iWgJHkE1tEiwNE9sfEG499Wv4bcpnnZu9jFHo

2022.okt. 10. A zene hatása a kognícióra.
Beszélgetés a Duna TV Almárium c. műsorában

2022.okt. 15. JÁTSSZUNK ZENÉT!
Demó a Beszélj Velem Óvodában

2022. okt. 18. JÁTSSZUNK ZENÉT!
workshop, ELTE BGGYK Szakmai nap és gyakorlatvezetői fórum
https://barczi.elte.hu/content/program-ujra-egyutt-szakmai-nap-es-gyakorlatvezetoi-
forum.t.2570?fbclid=IwAR0WwkT5_DMmYb4z2zltS1on9TbasV9PBs0O9H7c_hPc56eeNkbhA0c9hTk

2022. okt. 18. Könnyű zenét vinni az iskolába?
Panelnyitó előadás és kerekasztal tagság
https://www.facebook.com/hangoregyesulet/photos/a.111234864693485/197815626035408/;
https://www.facebook.com/hangoregyesulet/photos/pcb.198222549328049/198222495994721

2022. nov. 26. „A nyelvi zavarok egységes logopédiai ellátási protokollja felé. „I. Szűrés és
állapotmegismerés; II. Prevenció és intervenció.”
Szakmai továbbképzés, toborzás
http://mlszsz.hu/files/konferencia/2022/MLSZSZ_oszi_konferencia_absztrakt.pdf

2022. december 9. „Mozogni-beszélni-gondolkodni – A koragyermekkori logopédiai
intervenció a szakszolgálati munkában”
Szakmai továbbképzés, toborzás
https://demoszthenesz.hu/esemenyek/kuzdopalyan-korai-fejlesztes-a-logopediaban-c-konferencia/

2023. január 13. Nyelvfejlődési késés műhely I. találkozó
Népszerűsítés, toborzás, és szakmai továbbképzés logopédusok számára a nyelvi késés vizsgálatában
és kezelésében

2023. március 3. Nyelvfejlődési késés műhely II. találkozó
Népszerűsítés, toborzás és szakmai továbbképzés logopédusok számára a nyelvi késés vizsgálatában
és kezelésében

2023.03.20. Q1-es folyóiratcikk leadása: Journal of Fluency Disorders

2023.03.01. cikk megjelenése a Magyar Pedagógia folyóiratban
https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/633

2023.04.01-08.30. BTMN-t mutató gyerekek nyelvi tesztelése 13 vizsgálatvezető és 98 vizsgált
gyerek bevonásával

2023. április 21. Nyelvi késés műhely III. találkozó
Népszerűsítés, toborzás, szakami továbbképzés a nyelvi késés rizikótényezői és intervenciója
témakörben

2023. április 24. Személyiségfejlesztés zeneterápiával
A gyakorlati tartalmak átadásának előkészítése a gyakorló és képződő gyógypedagógusok,
pedagógusok, zeneterapeuták számára: az ELTE BGGYK továbbképzései keretében

2023. május 16. A nyelvfejlődési késés prevenciója és intervenciója I. Továbbképzés logopédusoknak megyei szakszolgálat logopédusainak továbbképzése
Kiskunhalas

2023. május A nyelvfejlődési késés prevenciója és intervenciója II.
Továbbképzés logopédusoknak megyei szakszolgálat logopédusainak továbbképzése Kecskemét

2023. május 24. Varga Ágnes sikeres védése „summa cum laude” minősítéssel
ELTE-PPK-NDI, Gyógypedagógiai program. A harmadik modul zeneterápiás intervenciós módszeréhez
kapcsolódó téma: „zenei tevékenységek hatása a kognitív kontroll folyamatokra”.

2023. május 31. Tanulmányút: Jyväskyläi egyetem,
Centre of Music, Mind and Body; Jyväskylä University of Applied Science

2023. június 1. „2nd Joint seminar on Music, Health and Sport” 
Konferenciarészvétel, Jyväskylä University of Applied Science,

2023. június 14. 1. helyezés az ELTE V. Tudománykommunkiációs Versenyén