KUTATÁS
CSAPAT
DISSZEMINÁCIÓ
PARTNEREK

Csapat

Kutatócsoportunk az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán a Kognitív
és Nyelvi Fejlődés Műhelyen belül alakult meg. A kutatócsoport magját képező
kutatók számos diszciplína szakértői (kognitív neuropszichológia, nyelvészet,
logopédia és zeneterápia). A kutatómunka több korábbi közös projektre épül,
amelyeken belül a team tagjai különböző szerepkörökben működtek együtt és
jelentettek meg közös publikációkat magyar és angol nyelven.
A kutatócsoportban a kutatók, doktoranduszok, egyetemi hallgatók, és
gyakorlati szakemberek közös munkája biztosítja a tudásalapú és az
evidencián alapuló gyakorlat megvalósulását és a tapasztalatok
visszaforgatását az egyetemi képzésbe és további elméleti kutatásokba

Dr. Marton Klára (a kutatócsoport alapítója)

Marton Klára az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának és a City University of New York-nak egyetemi tanára. Tanulmányai során gyógypedagógus és pszichológus diplomát, valamint neuropszichológus szakképesítést szerzett. Egyetemi doktori fokozatot az Eötvös Loránd Tudományegyetemen 1991-ben, Ph.D fokozatot a Graduate Center of the City University of New York Speech and Hearing Sciences programjában 1998-ban szerzett. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen pszichológiából habilitált 2009-ben. Számos nemzetközi kutatás vezetője és résztvevője; projektjeihez támogatást a National Institute of Health (NIH), a National Science Foundation (NSF), a Visegrád Alap, TÁMOP és több interdiszciplináris egyetemi kutatási alaptól nyert. A magyar Tudományos Akadémia Tudományos Minősítő Bizottságának ösztöndíjasa, valamint Szent-Györgyi Albert ösztöndíjas volt. Kutatási projektjei elsősorban a nyelv és a kognitív funkciók kapcsolatára vonatkoznak nyelvfejlődési zavart mutató gyermekeknél, szerzett nyelvi zavarral élő felnőtteknél és két- vagy többnyelvű gyermekeknél és felnőtteknél. Az elméleti alapkutatások mellett speciális mérőeszközök kidolgozását célzó alkalmazott kutatásokat is végez. Az MTM-ben 200 körüli közleménye található, melyeknek többsége angol nyelvű. Fontosabb angol nyelvű tanulmányaira a független hivatkozások száma 1000 fölött van. Nemzetközi konferenciák szervezésében rendszeresen részt vesz, tagja volt magyar és nemzetközi folyóiratok szerkesztőségi bizottságának, rendszeresen felkért bírálója nemzetközi pályázatoknak, folyóiratoknak és könyvkiadóknak, aktív tagja nemzetközi szakmai társaságoknak. Az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájának törzstagja, a Gyógypedagógia Program vezetője, 8 éven át volt programvezetője a Ph.D. programnak “in Speech-Language-Hearing Sciences”, Graduate Center, CUNY, témavezetettjeinek száma (beleértve a már fokozatot szerzetteket is) 22. Az American Speech, Language, Hearing Association (ASHA) 2019-ben élethosszra szóló “fellow”-nak választotta.

Dr. Kas Bence (kutatócsoport-vezető)

az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar egyetemi docense, továbbá a Nyelvtudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársa.  

Tanulmányai során logopédia és hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanári (BA) és elméleti nyelvészeti (MA) diplomát szerzett. PhD fokozatot a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pszichológia Doktori Programjában szerzett (kognitív pszichológiai tudományterületen). Számos hazai és nemzetközi kutatás résztvevője és vezetője, e projekteket többek közt a COST (European Cooperation in the field of Scientific and Technical Research), a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, a TÁMOP és más szervezetek és alapok támogatták. Az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj, illetve a TÁMOP “Nemzeti Kiválóság Program” Erdős Pál Fiatal Kutatói Ösztöndíj díjazottja is volt. 

Kutatási projektjei a korai nyelvelsajátítás szociális tényezőire, a nyelvfejlődési zavarok nyelvspecifikus sajátosságaira és okaira irányultak. Az elméleti alapkutatások mellett a logopédiai diagnosztikában alkalmazható diagnosztikus eljárások fejlesztésének vezető kutatója, főbb eredményei közé tartoznak a MacArthur-Bates Kommunikatív Fejlődési Adattár (KOFA) adaptációja, a SZÓL-E (Szűrőeljárás az Óvodai Logopédiai Ellátáshoz) szűrőeljárás kialakítása.  

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon a gyógypedagógia alapszak logopédia szakirány szakirányfelelőse, a logopédia mesterképzési szak létesítési és indítási dokumentációját kidolgozó szakmai csoport vezetője, majd a képzést vezető szakfelelős oktató. Az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájának témavezetője. Az MTMT-ben csaknem 100 közleménye található, ebből 10 angol nyelvű, rangsorolt folyóiratcikk. Közleményeire a független hivatkozások száma 400 fölött van.

Sósné Pintye Mária (modulvezető, 4. modul)

az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar mesteroktatója, a karon működő Waldorf-pedagógus szakpedagógus-képzések szakirányfelelőse. 

Tanulmányai során logopédia-oligofrénpedagógia szakos gyógypedagógiai tanári diplomát, majd okleveles gyógypedagógus (MA) diplomát szerzett. Az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola Gyógypedagógiai Programjában szerzett PhD abszolutóriumot. 

Szakértőként működött közre számos, a hazai gyógypedagógia, logopédia, és korai intervenció fejlesztését célzó projektben. Többek között a TÁMOP 3.1.8-09/1 Kompetencia Alapú Tantervi Programcsomagok fejlesztésben; a TÁMOP 6.1.4. és az EFOP 1.9.5 – VEKOP-16 A Koragyermekkori Intervenció Ágazatközi Projekt kisgyermeknevelőknek, egészségügyi dolgozóknak és gyógypedagógusoknak szóló szakmai anyagok, protokollok létrehozásában. Részt vett a Nemzeti Oktatásfejlesztő Intézet és a Közoktatási Államtitkárság által irányított SNI Irányelvek Projektben, ahol a beszédfogyatékosokra vonatkozó irányelvek fűződnek nevéhez. Létrehozója a „Mozdul a szó” nyelvfejlődési késés/zavar esetén alkalmazott fejlesztő eljárásnak. Részt vett a hazai Waldorf-kerettanterv megalkotásában, valamint az első Gyógypedagógiai Waldorf Kerettanterv létrehozásában. 

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon részt vett a logopédia szakirány BA és MA képzési programjainak kidolgozásában. Szakterülete az írott nyelvi zavarok vizsgálata és terápiája, valamint a koragyermekkori kommunikációs és nyelvi intervenció, melyekben több, mint 30 éves gyakorlati tapasztalattal rendelkezik. Ezekben a témakörökben BA és MA kurzusokat vezet, valamint előadásokat, műhelymunkákat, továbbképzéseket tart szakmai rendezvényeken és konferenciákon. Az MTMT adatok alapján 48 közlemény és 27 független hivatkozás fűződik a nevéhez.

Dr. Varga Ágnes (modulvezető, 3. modul)

2015 szeptembere óta az ELTE-BGGYK Általános Gyógypedagógiai Intézetének oktatója. Jelenleg adjunktus és a zenei vonatkozású tárgyak szakfelelőse, valamit a BGGYK Gyógypedagógiai Továbbképző Központ által koordinált zeneterapeuta módszerspecifikus posztgraduális képzés és a 120 órás „Személyiségfejlesztés zeneterápiával” továbbképzés szakmai vezetője. Gyakorló zeneterapeuta, logopédus, hallássérültek pedagógusa. Kétdiplomás közgazdász. 2017 októberében a holland Enschedében neurológiai zeneterapeuta minősítést szerzett. Hét évig, 2019 decemeréig a Magyar Zeneterápiás Egyesület vezetőségi tagja, nemzetközi referense, az Európai Zeneterápiás Szövetség (EMTC) elnökségi tagja és Közép-Európai regionális koordinátora. Az InMusic Tréning és Terápia szakmai vezetője, a 2012 óta a Hangforrás Terápiás Oktató és Értékteremtő Alapítvány elnöke. Nevéhez fűződik a „TÁ-TI-KA: Játsszunk zenét! Élményközpontú Zenés Fejlesztő Program”, a felnőtt kliensek és céges közösségek számára pedig az „InMusic Tréning és Terápia Közösségi Zene Program”. Kapcsolata a gyógypedagógia gyakorlati oldalával a mai napig folyamatos: 2013-tól öt évig dolgozott a Szent László Kórház Gyermekgyógyászati Hematológiai és Őssejt-transzplantációs Osztályán klinikai zeneterapeutaként, majd 2018 szeptemberétől a Prizma EGYMI-ben foglalkozott főként intellektuális képességzavarral és autizmussal élő gyermekek fejlesztésével, amit 2022 szeptembere óta a Kozmutza Flóra EGYMI-ben folytat. 2018 és 2020 között az Oktatási Hivatal „Zeneoktatás az általános iskolában középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek számára” című projektjének szakértőjeként dolgozott és az általános iskolák 1-6. osztályai számára íródott Ének-zene KSNI okostankönyvek és tanári kézikönyvek egyik szerzője volt. Kutatóként figyelmének fókusza a zenei folyamatok kognitív kontrollt fejlesztő hatására irányul. A MONDD TE! projektben a harmadik, zenei intervenciós modul felelőse.

Publikációk: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10057770